L’esprit de l’escalier, noemde filosoof Denis Diderot het, lees ik in de NRC. De geest van de trap, ofwel het feit dat je pas na het weggaan, onderaan de trap, het beste antwoord op een vraag te binnen schiet. 
Het overkwam me na de boekpresentatie van Het Tango algoritme, waar Gina van den Berg de vraag stelde waarom drie sterke vrouwen zo snel vallen voor de mannelijke hoofdpersoon. Ik antwoordde dat hij zich eerst moest bewijzen, wat hem de nodige moeite kostte. En dat de vrouwen zelf ook acie ondernamen.
Het beste antwoord zat de volgende ochtend bij het wakker worden in mijn hoofd. Bij een tango heb je leiders, meestal de mannen, en volgers. De leider zorgt dat de volger veilig en zonder botsingen over de dansvloer kan gaan. Daarbij krijgt een volger genoeg inbreng, het is aan de leider om haar intenties te voorzien.

Het is niet zwak om je aan een ander over te geven, integendeel, het vergt een hoop moed om grotendeels achteruit stappend op hoge hakken over de dansvloer te gaan, om een ander jouw welzijn toe te vertrouwen. De levensles van de tango. 

In het filmpje dansen Mariyana Aksu en Bas Knuttel in bibliotheek De tweede verdieping, die ik erg dankbaar ben voor het hartelijke welkom. 

De speelgoedman op longlist

Een lastige interviewvraag op de boekpresentatie was: Waarom schrijf je over algoritmes, over cybercrime? Wil je de lezer iets meegeven? Schreef je Het CARPA Complot en Het Tango algoritme om mensen iets te leren? Nee, niet in eerste instantie, zei ik, ik wilde een spannend verhaal maken. Over cybercrime, over de algoritmes achter socialmedia-apps, dat wel.

Zit er dan toch nog steeds iets van een ‘juf’ in mij?

Vandaag herinnerde ik me ineens hoe ik vroeger vaak uit school kwam met de uitroep: ‘Wist je dat…’, en dan volgde er altijd een uiteenzetting over iets bijzonders wat ik geleerd had. En eigenlijk is dat waarom ik schrijf. Ik heb niet zozeer de behoefte een ander iets te leren, als wel mijn eigen verwondering te laten horen.

Gelukkig heb ik huisgenoten die graag naar me luisteren. Want terwijl ik dit opschrijf, realiseer ik me dat ik deze vraag vrijwel dagelijks stel, wanneer ik websites en rapporten uitpluis, op zoek naar informatie die ik in mijn nieuwe boek kan gebruiken: ‘Wist je dat…?’

In Het Tango algoritme is de tango de passie van een van de hoofdpersonen..Mariyana Aksu en Bas Knuttel hielpen Heleen bij de research en wilden ook wel voor haar dansen. 

De speelgoedman op longlist

Op 6 mei verschijnt Het Tango algoritme. Op de online boekpresentatie zal er tango te zien zijn en vertelt Heleen over het ontstaan van dit boek. De presentatie is te volgen op youtube: https://youtu.be/NvMujZpD4TY

De speelgoedman op longlist

Met het mooie weer komt een verrassing. De speelgoedman heeft de longlist van de Hebban Thrillerprijs 2021 behaald. Met twee Crime Compagnie collega's sta ik in de lijst met vijftien beste Nederlandse thrillers van het afgelopen jaar. Nu maar duimen voor de shortlist...

Ondertussen is Het Tango Algoritme bijna toe aan de redactieronde. Nog wat puntjes op de i, aangedragen door proeflezers, en dan kan in mei iedereen meeleven met de personages in deze volgens de lezers 'originele' thriller. 

Het leven is veranderd, de wereld is niet meer hetzelfde. Het inspireerde mij afgelopen zomer tot dit filmpje. Misschien is het een steun in donkere dagen.

de dag dat de zon in de zee zakte

elke dag begon – toen elke dag nog hetzelfde was –
hetzelfde als de dag ervoor
in het oosten met het eerste blozen van de zon

steeds hoger steeg de zon
ze reisde langs de horizon
en scheen in elke waterplas
op jou en mij en iedereen die wakker was