In het spel zeil je met een boot over de koerslijnen op de kaart. Op de Getijdenklok kun je zien hoe ver je kunt gaan in welke richting, een simpele som van Wind en Getij. Wanneer je over een LoTspot vaart, een kompasroos op de kaart, moet je een LoTkaart pakken. Deze kaart kan je koers of je lot veranderen. Hij kan je rijkdom brengen of ongeluk. Al varende spaar je Boeien & Vuurtorens, kaarten die je nodig hebt om veilig een haven binnen te varen. Op de kaart zie je welke kaarten bij welke haven nodig zijn.

Een bezoek aan een haven levert je een beloning op, een Keerpunt. Er zijn twee soorten Keerpunten: Omkeerpunten, die je eenmaal mag gebruiken om je eigen lot te veranderen, en Boekaniers, waarmee je je medespelers kunt pesten.

Zo kun je soms blokkades voor hen neerleggen, of piraten hun kant uit sturen.

bootjestart

Wie wint?

De eerste boot die op Finn arriveert wint. Maar let op: houd de maan in de gaten! Als de speeltijd voorbij is wint de boot met de meeste Keerpunten.

Het getij, de sterkte van de getijdenstroom, verandert elke wacht (een ronde waarin iedereen een beurt heeft). Daarbij veranderen de nummers in de Getijdenklok en de afstand die je varen mag. Het weer, de windsterkte en richting, verandert elke Kentering, bij hoogwater of laagwater. Ervaren zeilers letten op de weersverwachting onder in de klok.

Blijf voorzichtig!
Andere spelers kunnen je ongeluk bezorgen. Er kan plotseling een storm opsteken. Je Scheepsraad kan opraken, zodat je een haven moet opzoeken om nieuwe te laden. En Finn gaat alleen open wanneer iemand de sleutel krijgt door een brief te bezorgen bij een Vuurtoren. Maar zal hij ook de eerste zijn die arriveert? Blokkeert niemand zijn weg? Kun jij andere boten tegenhouden zodat je zelf als eerste Finn bereikt?